پدربزرگ یا مادربزرگ افسانه ای شویم

این اتفاق که یکی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها(مادری یا پدری) بیشتر از دیگری با کودک وقت بگذرانند کاملا طبیعی است، اما این موضوع به صمیمت ربطی ندارد، بنابراین شما همان کارهایی را بکنید که اکنون باید به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ انجام دهید. خاطرات و تجربیات خود را در قابل داستان برای کودکان بگویید و یا حتی شخصیت های جذاب به آن اضافه کنید تا جذاب تر شود. سعی کنید در مورد موضوعات روز، فیلم ها و بازی ها اطلاعات کسب کنید و خود را با نسل جدید به روز نگه دارید تا درک بهتری نسبت به آن ها داشته باشید.
پدربزرگ یا مادربزرگ افسانه ای شویم

پدربزرگ و مادربزرگ بودن یک جایگاه ارزشمند برای هر فرد است در این دوره فرد سرشار از تجربه و احساسات است و دوست دارد با تلاش های خود به نوه اش کمک کند. اما در این میان نگرانی هایی وجود دارد که چه رفتارها و چه گفتارهایی بهتر است داشته باشیم تا باعث آزرده شدن فرزندان و نوه نشویم و بتوانیم شکاف نسل ها را درک کرد.

آموزش پدربزرگ و مادر بزرگ

مطمئناً هر مادربزرگ یا پدربزرگی دوست دارد برای نوه هایش سرگرم کننده، خوب و دوست داشتنی باشد، اما رسیدن به چنین هدفی به زمان و تلاش نیاز دارد. در این مقاله در مورد 10 راه کار برای تبدیل شدن شما به بهترین پدربزرگ و مادربزرگ که می توانید باشید، ارائه خواهیم کرد.

در تصمیم گیری های فرزندتان دخالت نکنید.

شما به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ، سال ها تجربه فرزندپروری دارید و ممکن است تصور کنید که یک متخصص هستید و فرزندتان به عنوان والدین جدید بی تجربه هستند و به راهنمایی شما نیاز دارند؛ اما باید گفت این طرز تفکر بسیار اشتباه می باشد.

شارون اونیل، درمانگر خانواده نیویورکی می گوید:«هرچند که سخت است، باید بفهمید که نوبت آن ها است که تصمیمات مرتبط با فرزندانشان را بگیرند و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نباید مانع این کار شوند.»

اونیل معتقد است، زمانی که نظر یا توصیه ای به والدین جدید ارائه می کنید، مهم نیست که چقدر حسن نیت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که آن ها تصور کنند به آن ها اعتماد ندارید یا به تصمیمات آن ها احترام نمی‌گذارید. در عوض، می توانید معادله را برگردانید و اجازه دهید کنجکاوی شما راهگشا باشد.

از آن ها در مورد علایق نوه خود، آخرین دستاوردها و ترفندهایی که او را سرگرم می کند، سوال بپرسید. وقتی در مورد تغذیه، مسائل بهداشتی یا عادات خواب می‌پرسید، باید حواستان باشد که نمی خواهید این احساس را به والدین بدهید که دارید در کار آن ها مداخله می کنید. سوال های ساده و بدون قضاوت نشان می‌دهد که شما به آن ها و نوه هایتان اهمیت می‌دهید و به شما این فرصت را می دهد که در هر چالشی از فرزندتان حمایت کنید.

پدربزرگ یا مادربزرگ افسانه ای
پدربزرگ یا مادربزرگ افسانه ای شویم

هم سطح بچه ها شوید و با آن ها بازی کنید.

پدربزرگ و مادربزرگ ها می توانند مانند بچه ها بدون مسئولیت باشد. پس از آن لذت ببرید! روی زمین بنشینید و با نوزاد جدید خود بازی کنید. نمایش های عروسکی خنده دار را با عروسک های انگشتی اجرا کنید، از خودتان داستان اختراع کنید و چهره بسازید. می توانید در ارتباط با بچه های بزرگتر به جای اینکه مدام جوک بگویید با هم فیلم های خنده دار تماشا کنید.

با پدربزرگ و مادربزرگ دیگر نوه ی خود رقابت نکنید.

کارشناس خانواده فارسیدو می گوید: «این اتفاق که یکی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها(مادری یا پدری) بیشتر از دیگری با کودک وقت بگذرانند کاملا طبیعی است، اما این موضوع به صمیمت ربطی ندارد، بنابراین شما همان کارهایی را بکنید که اکنون باید به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ انجام دهید.»

نیازهای نوه خود را به خاطر بسپارید.

این را بدانید که چیزی به نام عشق بیش از حد وجود ندارد و از آن گذشته نزدیکی به پدربزرگ و مادربزرگِ دیگر نمی تواند از میزان اهمیت و دوست داشتنی بودن شما برای نوه هایتان کم کند، مگر اینکه خودتان این اجازه را بدهید.

در نتیجه از رقابت با پدربزرگ و مادربزرگ دیگر نوه هایتان دست بردارید و به خاطر این که آن ها می توانند زمان بیشتری را به نوه ها بگذرانند، ناامید نشوید.

آرامش خود را حفظ کنید.

شاید فراموش کرده اید که بچه ها نامرتب هستند و می توانند همه جا را کثیف کنند! باید این موضوع را به خاطر بسپارید و آن را بپذیرید، این باعث می شود زمانی که تکه های نان تستی که در دست نوه ی شماست همه جا می ریزد، عصبانی یا ناراحت نشوید.

بهتر است یک محدوه برای بازی کردن نوه ی خود تعیین کنید و به او بگویید اجازه ورود به جاهای دیگر را ندارد. از آنجایی که نمی خواهید مجبور شوید با جاروبرقی پشت سر نوه های خود راه بیافتید و تکه های نان و غذای آن ها را جمع کنید، می توانید برای آن ها یک محل غذا خوردن درست کنید برای مثال از یک رومیزی تمیز استفاده کنید و حتی روی فرش را با پارچه یا روفرشی بپوشانید.

همچنین باید وسایل خطرناک مثل چاقو، کبریت، سموم گیاهی یا حشره کش ها و… را از دسترس آن ها دور کنید و قسمت هایی که از خانه را که می تواند خطرناک باشد مثل پنجره، بالکن یا در حیاط را ببندید و کودکان را از این محل ها دور نگهدارید.

فقط به نوه هایتان اسباب بازی هدیه ندهید، بلکه با آن ها خاطره بسازید.

دیدن چهره ذوق زده و خوشحال نوه هایتان زمانی که اسباب بازی جدیدی که برایشان خریده اید را می بینند، بسیار وسوسه کننده است و باعث می شود شما دوست داشته باشید هر بار برای آن ها چیز جدیدی بخرید. اما بهتر است، با آن ها وقت بگذرانید و خاطره بسازید. برای مثال اگر نوه شما عاشق قطار است، می توانید به جای هدیه دادن یک قطار اسباب بازی به او، او را جایی ببرید که قطار را از نزدیک ببیند و در صورت امکان سوار قطار شوید و به یک سفر چند ساعته با او بروید؛ این تجربیات بسیار دلنشین تر و ماندگارتر خواهند بود.

تجربه های خود را با عکس یا فیلم گرفتن مستند کنید تا در خاطرات نوه هایتان بمانند. می توانید از این عکس ها یک آلبوم بسازید و هر بار به عکس های آن اضافه کنید، با این روش هر بار که نوه شما این عکس ها را ببینید خاطرات خوشِ با هم بودنتان را به یاد می آورد و خوشحال می شود.

این عکس ها می تواند از هر لحظه ای که شما با نوه هایتان وقت می گذرانید، باشد؛ برای مثال وقتی برایش یک داستان سرگرم کننده می گویید، کاردستی می سازید، بازی می کنید هم می توانید عکس بگیرید و در آلبوم خود نگهدارید.

پدربزرگ یا مادربزرگ افسانه ای

 تمایل بیش از حد به دیدن نوه هایتان را کنترل کنید.

سعی کنید اشتیاق خود را کنترل کنید و از بیش از حد رفتن به منزل فرزندتان برای ملاقات با نوه هایتان خودداری کنید، زیرا این موضوع می تواند باعث ایجاد مشکل برای آن ها شود.

بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها زمانی که به طور مکرر برای ملاقات با فرزندان و نوه‌ های خود دعوت نمی شوند، احساس ناامیدی و ناراحتی می کنند و ظاهراً نمی‌دانند که چقدر انتظارات و توقع زیادی دارند.

همانطور که نوه های شما بزرگتر می شوند، باید به راه هایی فکر کنید که به جای گذراندن زمان های زیاد، با آن ها زمان با کیفیتی را سپری کنید که برای والدین هم مفید باشد؛ بهتر است رفت و آمد شما به گونه ای باشد که برای فرزندتان ایجاد مزاحمت نکند و آن ها مجبور نباشند برای دعوت از شما برنامه ریزی های زیادی کنند.

از تبعیض گذاشتن بین نوه هایتان بپرهیزید.

توجه زیاد به نوزاد تازه به دنیا آمده و نادیده گرفتن خواهر یا برادر 3 ساله اش، می تواند یک اشتباه بزرگ است که ممکن است پدربزرگ و مادربزرگ ها مرکتب آن شوند.

این موضوع که تحت تاثیر جذابیت و کوچکی نوه تازه به دنیا آمده خود قرار بگیرید، طبیعی است و نمی توان آن را انکار کرد. اما هر کودکی این دوران را پشت سر می گذارد، بنابراین این وظیفه شما است که در هر صورت و در هر سنی به آن ها عشق بورزید.

بچه ها واقعاً باهوش هستند و اگر فقط زمانی آن ها را دوست دارید که بهترین رفتار خود را دارند یا در حالی ساکت و بی دردسر هستند، آن ها این موضوع را می فهمد و محتاط خواهند بود. گویر به این نوع از پدربزرگ یا مادربزرگ ها “رفیق نیمه راه یا رفیق روزهای خوش” می گوید.

بهترین راه برای جلوگیری از تبعیض بین نوه های خود این است که برای هر کدام از آن ها جداگانه وقت بگذارید و به دیدن آن ها بروید. وقتی رقابت خواهر و برادری در بین فرزندان وجود نداشته باشد، بچه ها در بهترین حالت خود قرار می‌گیرند. برای استفاده بهینه از زمان با هم بودنتان، فعالیت هایتان را با علایق نوه خود تنظیم کنید.

برای ارتباط با نوه هایتان، خودتان پیش قدم شوید.

این وظیفه شماست که با نوه یا نوه های خود در ارتباط باشید. اگر از آن ها انتظار دارید این کار را انجام دهند، ناامید خواهید شد.

بهتر است بچه ها در مورد مساله ی حفظ ارتباط بی تفاوت و بی دغدغه باشند. اگر شما به دیدن آن ها تمایل دارید باید خودتان این کار را انجام دهید.

شارون اونیل، درمانگر نیویورکی

برای دیدن و ارتباط با او فقط منتظر تولدش نباشید، در کنار اینکه تولدش را به خاطر می سپارید، برای مناسبت های خاص دیگر را نیز جشن بگیرید، برای مثال برای تبریک گفتن روزهای خاصی که مربوط به آن هاست مثل روز دختر، روز کودک یا روز دانش آموز برای آن ها کارت تبریک بفرستید یا با یک کیک کوچک آن روز را با آن ها جشن بگیرید. این تجربیات را نیز می توانید با عکس ها و فیلم ها مستند کنید تا نوه شما آن ها را به خاطر بسپارد.

لحظات مهم نوه خود را از نزدیک دنبال کنید و در صورت امکان کنارش باشید، مثلاً زمانی که او تازه شروع به راه رفتن می کند به دیدنش بروید، در هر سنی او را به خاطر دستاوردهایش تشویق کنید از یادگیری سه چرخه‌ سواری تا کسب معدل خوب در مدرسه. از والدینش اجازه بگیرید و بعضی از نقاشی های او را به خانه برده و به در یخچال وصل کنید. در بازی‌های ورزشی، نمایش‌ هایی که او حضور دارد شرکت کنید و با صدای بلند او را تشویق کنید، برایش گل بیاورید و بخاطر موفقیتش همه را برای بستنی بیرون ببرید.

اونیل می گوید: «وقتی نوه شما بزرگ می شود، او شما را به عنوان پدربزرگ و مادربزرگی که همیشه برای تشویق او حضور داشتند به یاد می آورد، و این بسیار ارزشمند است. به یاد داشته باشید، این شانس بزرگی است که شما می توانید در بخش های جذاب و سرگرم کننده زندگی او حضور داشته باشید».

معتمد نوه خود باشید.

شما یک فرد مهم برای نوه های خود هستید زیرا آن ها شما را مثل والدین خود می دانند. به آن ها گوش کنید و آن ها را تشویق کنید که تا حد امکان با شما صحبت کنند. تماس های تلفنی را به رویدادهای خاصی مانند تولد و تعطیلات محدود نکنید. در عوض، هر از گاهی تماس های کوتاه و سرگرم کننده با او داشته باشید.

اولین روز مدرسه، امتحان، یک بازی بزرگ، یا قرار ملاقات با یک دوست جدید، همگی دلیل کافی برای تماس تلفنی هستند. اگر می توانید از تماس ویدیویی استفاده کنید( ارتباط وقتی که یکدیگر را می بینید می تواند سرگرم کننده تر باشد).

علایق نوه ‌تان، نام‌ هایی که برای عروسک‌ ها یا حیوانات عروسکی جدیدش می‌گذارد، کتاب‌هایی که خوانده‌ است را به خاطر بسپارید و درمکالمه بعدی درباره ی آن ها سوال بپرسید تا بدانند به آن ها توجه کرده‌اید.

پدربزرگ و مادربزرگ

خاطرات خانوادگی را به نوه هایتان به اشتراک بگذارید.

این باور و کلیشه که پدربزرگی که دائماً در مورد روزهای خوب گذشته صحبت می کند، فردی خسته کننده است، باعث می شود بسیاری از افراد مسن از صحبت کردن در مورد خاطرات گذشته خود بترسند.

از اینکه خاطرات و تاریخچه خانوادگیتان را برای بچه ها تعریف کنید، نترسید درعوض، به نقش خود به عنوان مورخ خانوادگی افتخار کنید، زیرا شما بین گذشته، حال و آینده پیوند ایجاد می کنید. داستان های خود را با طنز و ماجراجویی تقویت کنید و آن ها را کوتاه و دقیق نگه دارید تا نوه ها درگیر داستان شما شوند.

در مورد زندگی خود صحبت کنید، همچنین در مورد سال های اولیه کودکی والدین آن ها نیز صحبت کنید؛ با گذشت زمان که نوه شما بزرگتر می شود، بیشتر عاشق شنیدن داستان های سرگرم کننده و جذاب در مورد مادر یا پدرش در کودکی خواهد بود.

به این موضوع فکر کنید که چه چیزی از فرهنگ، تاریخ و شخصیت شما می تواند برای نوه شما مفید باشد و به او کمک کند، در واقع چه چیزی را می توانید به نسل بعدی منتقل کنید؟

کریستین لاولور

سایت فارسیدو

تمامی محتوا و آموزشهای خانواده، ازدواج و روانشناسی سایت ” فارسیدو” توسط تیم تخصصی و با استفاده از منابع علمی و به روز تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است. کپی برداری و استفاده از مطالب با ذکر نام و آدرس سایت بلامانع است.

با 5 ستاره از ما حمایت کنید
5/5
در linkedin به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
در facebook به اشتراک بگذارید
پذیرش ناپدری و نامادری جدید

چگونه پذیرش ناپدری و نامادری جدید را برای کودکان آسانتر کنیم؟

من نامادری هستم چه باید کنم؟ چگونه ناپدری مهربان باشیم؟ ارتباط، صبر، ایجاد استانداردهای توافق شده توسط بزرگسالان درگیر و تثبیت نقش عضو جدید در خانواده ای که قبلاً زندگی نامه قبلی دارد، کلیدی است تا داستان «سیندرلا» تکرار نشود.

ادامه مطلب »
چگونه یک ناپدری خوب باشیم پدرخواندگی موفق

چگونه ناپدری خوب باشیم | پدرخواندگی موفق

پدرناتنی باید از همان ابتدا مرزها را تعیین کنید، اما باید برای تنش نیز آماده باشید. بچه ها ممکن است در مورد رابطه جدید مادرشان مشتاق نباشند و برای مدتی غیرعادی نیست که رفتار نامناسبی داشته باشند. سعی کنید این را شخصی نگیرید. تا جایی که می توانید با عشق خود سخاوتمند باشید، حتی در مواقع سخت، و به احتمال زیاد با گذشت ماه ها و سال ها همه چیز یکنواخت خواهد شد.

ادامه مطلب »
خشونت علیه کودکان

خشونت علیه کودکان (جنسی – مدرسه – آنلاین)

خشونت علیه کودکان اشکال مختلفی دارد. می تواند فیزیکی، عاطفی یا جنسی باشد. این اتفاق در همه کشورها و در هر محیطی رخ می دهد – در خانه کودک، جامعه، مدرسه و آنلاین. در برخی از نقاط جهان، نظم و انضباط خشونت آمیز از نظر اجتماعی پذیرفته شده و رایج است. و برای بسیاری از دختران و پسران، خشونت به دست افرادی است که به آنها اعتماد دارند – والدین یا مراقبان آنها، معلمان، همسالان و همسایگان.

ادامه مطلب »
تجاوزهای خطرناک برای کودکان از نظر سازمان های بین المللی

تجاوزهای خطرناک برای کودکان از نظر سازمان های بین المللی

از کشتار گسترده، معلولیت، آدم‌ربایی و خشونت جنسی گرفته تا استخدام در گروه‌های مسلح و اعتصاب به مدارس و بیمارستان‌ها، و همچنین تأسیسات آبی ضروری – کودکان ساکن در مناطق درگیری در سراسر جهان همچنان در مقیاسی تکان‌دهنده مورد حمله قرار می‌گیرند. 

ادامه مطلب »
پسر لجباز

روش رفتار با پسر لجباز

والدین کودکان اغلب با عصبانیت ها و نگرش های دوران کودکی دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین اگر شما یکی از آنها هستید، ما به شما کمک می کنیم تا بفهمید چگونه با یک پسر لجباز رفتار کنید.

ادامه مطلب »
دختر لجباز

تکنیک معجزه آسا رفتار با دختر لجباز

خلق و خو چیزی است که ما با آن متولد می شویم. بچه ها می توانند خلق و خوی داشته باشند و اگر دختر شما لجباز است، باید بفهمید که شما تنها نیستید که بچه لجبازی دارید. بسیاری از والدین دارای فرزندان لجباز هستند و وقتی بچه ها خیلی کوچک هستند اشکالی ندارد. اما روشی که با کودک لجباز خود رفتار می کنید، تفاوت بزرگی را در نوع بزرگسالی آنها ایجاد می کند. مرحله کودک نوپا و مرحله نوجوان سخت ترین مرحله در نظر گرفته می شود.

ادامه مطلب »
نوشتن دیدگاه