6 راه برای اینکه پدربزرگ و مادربزرگ نمونه باشید

پدربزرگ و مادربزرگ نمونه همواره انعطاف پذیر هستند و نسل های جدید را درک می کنند و در این راه از مشاوران و روانشناسان کمک می گیرند.
مادربزرگ نمونه در حال رفتار با نوه

بیشتر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها تلاش می کنند تا پدربزرگ و مادربزرگ نمونه شوند، اما نیت خوب همیشه به انجام کار درست تبدیل نمی شود. حتی پدربزرگ‌ ها و مادربزرگ‌ هایی که تمام تلاش خود را می‌کنند، گاهی اوقات از حد خود فراتر می‌روند.

پدربزرگ و مادربزرگ نمونه

یکی از دلایلی که می تواند باعث رفتار اشتباه پدربزرگ و مادربزرگ باشد، تفاوت بین نسل ها است. چه کسی پیش بینی می کرد که جهان به این سرعت تغییر کند و چنین شکافی بین نسل ها به وجود بیاید؟

نگاهی واقع بینانه به نقش پدربزرگ و مادربزرگ و رابطه آن ها با فرزندان و نوه هایشان می تواند به بهبود عملکرد آن ها کمک کند. در این مقاله شش راهکاری که به شما کمک می کند پدربزرگ و مادربزرگ بهتری شوید را بیان خواهیم کرد.

با زمان تغییر کنید و به روز باشید.

پدربزرگ و مادربزرگ چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن با نوه ها دارند. کودکان می‌توانند از سنت ها و دانش ‌آن ها درباره تاریخچه خانواده و ارزش‌ های قدیمیشان استفاده کنند؛ با این حال، همه چیز مانند گذشته نیست، برای مثال امروزه راه کارهای بهتری جایگزین برخی از روش های مورد استفاده ی نسل گذشته، برای تربیت فرزند شده اند. بنابراین پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نباید انتظار داشته باشند که فرزندشان استانداردهایی را که آن ها داشته اند را در مورد نوه هایشان به کار ببرند و از همان شیوه های قدیمی استفاده کنند.

در زیر چند موردی که امروزه با دید متفاوتی با آن برخورد می شود را بیان می کنیم.

  • امروزه برخلاف گذشته بسیاری از والدین می‌خواهند فرزندانشان صحبت کردن را تمرین کنند، آن ها می خواهند فرزندانشان محترم باشند و از افراد صاحب قدرت نترسند، در صورتی که در گذشته کوچکترها حق اظهار نظر و حرف زدن نداشتند.
  • در گذشته بچه ها فقط با این جمله که «همین که من گفتم» یا «چون من گفتم …» وادار به انجام خواسته های والدین می شدند، ولی امروزه والدین ترجیح می دهند در صورت مخالفت با خواسته فرزندشان، دلیل خود را به او توضیح دهند، زیرا این روش باعث می شود بچه‌ ها بدانند دلیل مخالفت والدین چیست و چرا این قوانین را تعیین کرده اند، بنابراین راحت‌تر با آن کنار می آیند و از قوانین پیروی کنند.
  • در گذشته والدین معتقد بودند باید کودک مستقل بار بیاید و حتی از ابراز محبت به آن ها خودداری می کردند تا لوس نشوند، اما والدین امروزی نظرات کاملا متفاوتی دارند و اکثر اوقات درگیر فعالیت های مدرسه و فوق برنامه و بازی با بچه ها هستند؛ زیرا معتقدند بازی کردن با بچه ها و وقت گذاشتن برای آن ها، باعث ایجاد حس ارزشمندی در آن ها شده و پیوند بین فرزند و والدین را قوی می کند.
  • امروزه والدین هنوز هم مسئولیت هایی را در خانه به فرزندان خود می سپارند، اما کارهایی که امروزه به عده فرزندان است، بسیار کمتر از آن چیزی است که  نسل گذشته از فرزندان خود انتظار داشتند. با این وجود، باز هم انجام کارهای خانه هنوز هم راهی عالی برای آموزش مسئولیت پذیری و کمک به افزایش عزت نفس به حساب می آیند.
  • بسیاری از کودکان امروزی نسبت به یک نسل پیش خواسته و اهداف بیشتری دارند. در نتیجه، والدین اغلب ترجیح می‌دهند که فرزندانشان رویکرد متعادلی نسبت به تکالیف مدرسه، موسیقی، ورزش و سایر مسئولیت ‌ها مانند کارهای خانه داشته باشند.

با توجه به مطالب بالا، شما به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ باید تلاش کنید، به روز باشید و از راه کارهای جدید و مورد پذیرش فرزندتان در مورد فرزندپروری تبعیت کنید، به جای اینکه آن ها را وادار به انجام خواسته های خودتان کنید.

از زمان با هم بودنتان لذت ببرید.

برخی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها از فرزندان و نوه های خود سیر نمی شوند. آن ها می خواهند در هر جشن، گردش و تعطیلاتی به صورت خانوادگی شرکت کنند؛ به خاطر داشته باشید که در حالی که فرزندان و نوه ‌های شما هم احتمالاً دوست دارند زمان زیادی را با شما بگذرانند، اما گاهی اوقات نیز دوست دارند با گروه دوستی خود و یا دیگر پدربزرگ‌ و مادربزرگ خود وقت بگذرانند.

طبیعی است که شما بخواهید روزهای خاصی مانند تعطیلات را با نوه ‌ها بگذرانید، راه ‌هایی وجود دارد که شما را به خواسته تان می رساند در کنار اینکه باعث مزاحمت برای آن ها نمی شوید. برای مثال گاهی اوقات می توانید دو طرف خانواده را به یک جشن دعوت کنید.

سعی کنید به جای اینکه زمان زیادی را با آن ها سپری کنید، از زمان های با هم بودنتان نهایت استفاده را ببرید و از درکنار هم بودنتان به خوبی لذت ببرید.

 از راهنمایی فرزند خود استفاده کنید | پدربزرگ و مادربزرگ نمونه

تربیت و پرورش کودکان از زمانی که اکثر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها والدین بوده اند، به شدت تغییر کرده است. این بدان معناست که گاهی اوقات لازم است دستورالعمل ‌ها یا روش انجام کارها را به ‌روز کنید. برای مثال چند نمونه از مواردی که به مرور تغییر کرده اند را در زیر آورده ایم.

  • روش خواباندن ایمن نوزاد: متخصصان به والدین توصیه می کنند که نوزادان تازه متولد شده را روی شکم نخوابانند، زیرا این امر خطر SIDS(سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را افزایش می دهد.
  • ایمنی محصولات مورد استفاده: محققان توصیه ‌هایی درباره اجتناب از پودر بچه و تخت‌خواب ‌هایی با نوارهای پهن یا پد ضربه‌ گیر دارند، زیرا این موارد می‌توانند منجر به مشکلات تنفسی یا خفگی شوند.
  • تغذیه: در مورد تغذیه کودک هم، تحقیقات نشان می دهد که اضافه کردن غلات به شیشه شیر مادر یا شیر خشک برای معده نوزادان بسیار سخت است و خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می دهد.

به یاد داشته باشید که تغییرات در تربیت کودک معمولا بر اساس جدیدترین تحقیقات در مورد سلامت و ایمنی کودک است.

همانطور که نوه های شما بزرگتر می شوند، محدودیت های غذایی، زمان خواب و به طور کلی قوانینی که فرزندانتان برای بچه هایشان می گذارند تغییر می کند و شما باید به آن احترام بگذارید. اگر می خواهید چیزی مانند قانون زمان خواب را تغییر دهید، حتما تصمیم خود را با فرزندتان در میان بگذارید. اطمینان از اینکه مطابق با روش فرزندپروری فرزندتان عمل می کنید می تواند از به وجود آمدن درگیری های و ناراحتی های احتمالی جلوگیری کند.

 احترام به تفاوت دیدگاه ها

وقتی بین شما و فرزند یا نوه هایتان در مورد یک دیدگاه تعارض یا تفاوت وجود دارد، گفتن این که من تو را این ‌طور تربیت نکردم، هیچ چیزی را حل نمی کند، زیرا هر فرد بزرگسال می تواند تصمیم گیری مستقلی داشته باشد و گاهی نیز نظرش را در مورد چیزی که در کودکی یاد گرفته است تغییر می دهد، به احتمال زیاد، شما نیز این کار را کرده اید.

بنابراین سعی کنید اگر فرزندان یا نوه‌هایتان در برخی موارد مثل مسائل سیاسی یا فلسفه تربیتی دیدگاه متفاوتی نسبت به شما دارند، آن را شخصی نگیرید و به این تفاوت ها احترام بگذارید.

حامی باشید | پدربزرگ و مادربزرگ نمونه

پدر و مادر بودن کار سختی است و فرزندان شما برای ایفای این نقش به حمایت شما نیاز دارند. آن ها تلاش می کنند تا به عنوان والدین بهترین کار را انجام دهند و انتقاد یا اظهارات تند شما به آن ها در مورد اینکه می توانستند کاری را بهتر یا متفاوت انجام دهند باعث آزار آن ها می شود.

گاهی اوقات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها احساس می‌کنند که به خاطر تجربه بیشتری که دارند، همه چیز را می دانند اما به یاد داشته باشید این موضوع صحت ندارد؛ بنابراین حتی اگر با برخی از قوانین فرزندپروری فرزندان خود مخالف هستید، باید به خاطر داشته باشید که نقش شما، حمایت از فرهنگ خانوادگی است که فرزندتان برای ایجاد آن تلاش می کند، نه مخالفت و تحمیل نظرات خودتان به آن ها.

همچنین اظهارات تند، کنایه زدن و مقایسه کردن های شما می تواند آسیب زا باشد. در نتیجه از مقایسه عملکرد یا رشد نوه خود با فرزند دیگر خودداری کنید.

پدربزرگ نمونه در حال رفتار با نوه

گاهی اوقات “نه” بگویید.

حق پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای لوس کردن نوه ها کاملاً در فرهنگ ما گنجانده شده است، اما پدربزرگ ها و مادربزرگ های خوب می دانند که باید حدود خود را رعایت کنند.

وقتی نوه‌ شما چیزی می‌خواهد که والدینش اجازه نمی‌دهند، باید شما هم به او «نه» بگویید، چه مساله خوردن یک شیرینی باشد یا یک ساعت بیشتر تلویزیون دیدن؛ همچنین واضح است زمانی که نوه‌ ها چیزی می‌خواهند که ممکن است به سلامت یا ایمنی آن ها آسیب برساند هم باید به آن ها «نه» بگویید.

هنگام خرید یک هدیه گران قیمت برای نوه های خود، بهتر است با فرزند خود تماس بگیرید و نظر او را بپرسید. گاهی اوقات پاسخ صحیح “نه” است، اما دفعات زیادی هم وجود دارد که پدربزرگ و مادربزرگ به خواسته ی نوه خود “بله”  می گویند، پس نگران  اینکه با، نه گفتن شما به نوه تان، ارتباطتان دچار مشکل می شود نباشید.

صحبت پایانی با مادربزرگ و پدربزرگ نمونه

حتی بهترین پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز می توانند مهارت های پدربزرگ و مادربزرگی خود را بهبود بدهند. سازگاری، آموزش پذیر بودن، احترام گذاشتن و حمایت کردن می تواند زمینه ساز تبدیل شما به یک پدربزرگ و مادربزرگ خوب برای فرزندان و نوه های شما باشد.

اگر متوجه شدید که مرتکب اشتباهات پدربزرگ و مادربزرگی شده اید، خود را سرزنش نکنید. پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ کامل نیستند و همه اشتباه می کنند ولی در عوض امکان رشد و جبران دارند. اگر نگران این هستید که رفتار گذشته شما ممکن است بین شما و فرزندتان شکاف ایجاد کرده باشد، سعی کنید این موضوع را با آن ها در میان بگذارید و با آن ها در مورد راه هایی که می توانید اشتباهاتتان را جبران کنید صحبت کنید، به احتمال زیاد، آن ها به شما فرصتی جدید برای تلاش کردن خواهند داد.

سایت فارسیدو

تمامی محتوا و آموزشهای خانواده، ازدواج و روانشناسی سایت ” فارسیدو” توسط تیم تخصصی و با استفاده از منابع علمی و به روز تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است. کپی برداری و استفاده از مطالب با ذکر نام و آدرس سایت بلامانع است.

با 5 ستاره از ما حمایت کنید
5/5
در linkedin به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
در facebook به اشتراک بگذارید
پذیرش ناپدری و نامادری جدید

چگونه پذیرش ناپدری و نامادری جدید را برای کودکان آسانتر کنیم؟

من نامادری هستم چه باید کنم؟ چگونه ناپدری مهربان باشیم؟ ارتباط، صبر، ایجاد استانداردهای توافق شده توسط بزرگسالان درگیر و تثبیت نقش عضو جدید در خانواده ای که قبلاً زندگی نامه قبلی دارد، کلیدی است تا داستان «سیندرلا» تکرار نشود.

ادامه مطلب »
چگونه یک ناپدری خوب باشیم پدرخواندگی موفق

چگونه ناپدری خوب باشیم | پدرخواندگی موفق

پدرناتنی باید از همان ابتدا مرزها را تعیین کنید، اما باید برای تنش نیز آماده باشید. بچه ها ممکن است در مورد رابطه جدید مادرشان مشتاق نباشند و برای مدتی غیرعادی نیست که رفتار نامناسبی داشته باشند. سعی کنید این را شخصی نگیرید. تا جایی که می توانید با عشق خود سخاوتمند باشید، حتی در مواقع سخت، و به احتمال زیاد با گذشت ماه ها و سال ها همه چیز یکنواخت خواهد شد.

ادامه مطلب »
خشونت علیه کودکان

خشونت علیه کودکان (جنسی – مدرسه – آنلاین)

خشونت علیه کودکان اشکال مختلفی دارد. می تواند فیزیکی، عاطفی یا جنسی باشد. این اتفاق در همه کشورها و در هر محیطی رخ می دهد – در خانه کودک، جامعه، مدرسه و آنلاین. در برخی از نقاط جهان، نظم و انضباط خشونت آمیز از نظر اجتماعی پذیرفته شده و رایج است. و برای بسیاری از دختران و پسران، خشونت به دست افرادی است که به آنها اعتماد دارند – والدین یا مراقبان آنها، معلمان، همسالان و همسایگان.

ادامه مطلب »
تجاوزهای خطرناک برای کودکان از نظر سازمان های بین المللی

تجاوزهای خطرناک برای کودکان از نظر سازمان های بین المللی

از کشتار گسترده، معلولیت، آدم‌ربایی و خشونت جنسی گرفته تا استخدام در گروه‌های مسلح و اعتصاب به مدارس و بیمارستان‌ها، و همچنین تأسیسات آبی ضروری – کودکان ساکن در مناطق درگیری در سراسر جهان همچنان در مقیاسی تکان‌دهنده مورد حمله قرار می‌گیرند. 

ادامه مطلب »
پسر لجباز

روش رفتار با پسر لجباز

والدین کودکان اغلب با عصبانیت ها و نگرش های دوران کودکی دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین اگر شما یکی از آنها هستید، ما به شما کمک می کنیم تا بفهمید چگونه با یک پسر لجباز رفتار کنید.

ادامه مطلب »
دختر لجباز

تکنیک معجزه آسا رفتار با دختر لجباز

خلق و خو چیزی است که ما با آن متولد می شویم. بچه ها می توانند خلق و خوی داشته باشند و اگر دختر شما لجباز است، باید بفهمید که شما تنها نیستید که بچه لجبازی دارید. بسیاری از والدین دارای فرزندان لجباز هستند و وقتی بچه ها خیلی کوچک هستند اشکالی ندارد. اما روشی که با کودک لجباز خود رفتار می کنید، تفاوت بزرگی را در نوع بزرگسالی آنها ایجاد می کند. مرحله کودک نوپا و مرحله نوجوان سخت ترین مرحله در نظر گرفته می شود.

ادامه مطلب »
نوشتن دیدگاه