نشانه های یک مادر سمی! با مادر غرغرو چه کنم؟

رفتار مادر چه تاثیری بر ما و آینده ما دارد؟ آیا شما هم والدین و مادر سمی را تجربه کردید؟ به چه مادری سمی گفته می شود؟ با مادر غرغرو و بد رفتار را چگونه مقابله کنیم؟ مادری که در طول زندگی خود شما را کنترل کرده و همواره استعداد شما را از بین برده جز کدام دسته از مادران قرار می گیرد؟ 1-اجتناب و بی توجهی به فرزندتان 2-آزار فیزیکی یا کلامی.3- طرفداری یا جانبداری. 4-اقتدارگرایی سرکوبگر.5-رفتار مالی غیر مسئولانه6- نوازش بیش از حد.7-عدم اعتماد به کودک
نشانه های یک مادر سمی! با مادر غرغرو چه کنم؟

رابطه هر فرد با مادرش یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین رابطه در زندگی او می باشد. رابطه ای که بر جهان بینی، آن چه درباره خود و دیگران فکر می کنیم و حتی موفقیت هر شخص تاثیر بسیار زیادی دارد؛

 ارتباط با مادری سمی می تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد؛ منظور از سمی بودن، رابطه خطرناک و نادرست است. اگر شما با احساس بی ارزشی، اضطراب، افسردگی، تحت کنترل بودن بزرگ شده اید، احتمالا مادری سمی داشته اید.

مادر غرغرو

در این مطلب، به بررسی نشانه هایی می پردازیم که بیانگر رفتار سمی مادر است.

1- مادری که عقایدش را به شما تحمیل می کند

وجود تعارض در روابط مادر و فرزندی اجتناب ناپذیر است، گاهی اوقات مادران با نظر فرزندان خود مخالف هستند و گاهی اوقات برعکس. با این حال، برخی از مادران توانایی کنترل خشم و حل تعارضات با فرزندان خود را به شیوه ای سالم نداشته باشند.

مادران سمی خشم خود را به روش های منفی، مانند داد و فریاد زدن، ابراز کنند. با گذشت زمان کودکان به خاطر این رفتار سمی دچار ترس، اضطراب یا حتی تمایلات خشونت آمیز شوند.

2- مادری که انتظارات بیش از حد و نامعقول دارد.

یک مادر سمی خواسته های غیرعادی و طاقت فرسایی از فرزند خود داشته باشد؛ ممکن است از شما انتظار داشته باشند که به خاطرش همه چیز را کنار بگذارید و فقط به نیازهای او توجه کنید.

حتی اگر شما زندگی خود را داشته باشید و اگر سعی کنید «نه» بگویید، با عصبانیت، انتقاد یا احساس گناه پاسخ دهند. احساس کنید در تسلیم شدن به خواسته های آن ها گرفتار شده اید. این رفتار با گذشت زمان می تواند شما را به سمت خشم، رنجش و دلخوری سوق دهد.

رفتار با مادر سمی و مادر غرغرو

3-مادری که شما را بازی می دهد تا به اهدافش برسد.

بازی دادن یک ویژگی بارز والدین سمی است. فردی با این ویژگی، سعی می کند افکار، احساسات یا رفتار شخص دیگری را به نفع خود تغییر دهد و این کار اغلب به روشی غیرقابل لمس انجام می شود؛ برای مثال، این فرد ممکن است به شما کمک می کند، زیرا درخواست بزرگتری دارد از شما دارد. اگر «نه» بگویید، می گویند که به آن ها مدیون هستید و با این روش می تواند شما را مجبور به انجام آن درخواست کند.

از خود بپرسید که آیا افکار، احساسات و اعمال شما متعلق به خودتان است یا به نظر می رسد تحت تأثیر شخص دیگری قرار گرفته است، با جواب دادن به این سوال می توانید بفهمید که آیا بازیچه قرار گرفته اید یا نه؟

4- مادری که به حریم خصوصی شما توجه نمی کند.

یکی از رایج ترین ویژگی های یک مادر سمی، رعایت نکردن حریم خصوصی است، شما سعی می کنید در رابطه خود محدودیت هایی تعیین کنید، اما مادر شما این قوانین را نادیده گرفته است؛ به عنوان مثال، ممکن است از او خواسته باشید که به حریم خصوصی شما احترام بگذارد، اما بعد متوجه شوید که نوشته های دفترچه خاطرات شما را خوانده یا در شبکه های اجتماعی شما سر می کشد.

اگر مادر شما چنین رفتاری داشته باشد، احساس تجاوز به حریم شخصی و ناتوانی کنید و حتی تصور کنید که دیگران مانند مادرتان به مرزهای شما احترام نخواهند گذاشت.

نشانه مادر سمی و عدم رعایت حریم خصوصی- مادرم در گوشی سرک میکشد

5-او موفقیت های شما را کم اهمیت جلوه می دهد.

اگر متوجه شدید که مادرتان موفقیت های شما را کم اهمیت جلوه می دهد یا آن ها را نادیده می گیرد، با یک رابطه سمی روبرو شده باشید؛ متوجه شوید که هر کاری که انجام می دهید، هرگز واقعاً احساس نمی کنید که تأیید مادرتان را به دست آورده اید.

این مادران ممکن است به دلیل احساس ناامنی و حسادت خود نتوانند به فرزندشان افتخار کنند، این ویژگی می تواند به شدت آسیب زا باشد زیرا هر فرزندی نیاز دارد تا مورد تایید والدینش قرار گیرد.

6-مادری که با گفتار یا رفتارش به شما صدمه می زند.

یک مادر سمی بدون فکر کردن به اینکه چگونه بر فرزندانش تأثیر می گذارد، چیزهایی بگوید یا انجام دهد. آنقدر بر نیازهای خود متمرکز باشد که نمی تواند درک کند رفتارش چه احساسی در شما ایجاد می کند؛ در موارد شدید این می تواند شامل آزار فیزیکی یا کلامی باشد.

ممکن است حتی در بزرگسالی توسط یک مادر سمی مورد سوء استفاده قرار بگیرید. اگر مادرتان در دوران کودکی شما را مورد آزار جسمی قرار می داد، با بزرگ‌تر شدن این رفتارش به به آزار کلامی تبدیل شود.

اغلب مادرانی که نسبت به فرزندانشان بدرفتاری می کنند، در دوران کودکی خود نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

7-او از عذرخواهی امتناع می کند.

یکی دیگر از نشانه های یک مادر سمی این است که او مسئولیتی به عهده نمی گیرد و در قبال اشتباهب که مرتکب شده است عذرخواهی نمی کند. ممکن است حرفی بزنند یا کاری انجام دهند که آزار دهنده است، اما انتظار دارند که شما بدون نادیده بگیرید و بدون توجه از کنارشان رد شوید.

در برخی موارد نیز متوجه شوید که برای حفظ آرامش در خانواده، به خاطر چیزهایی که تقصیر شما نیست، عذرخواهی می کنید؛ این شرایط بسیار آزاردهنده خواهد بود و باعث می شود شما احساس عصبانیت و آسیب دیدن داشته باشید، بدون اینکه هیچ راهی برای بیان و یا رفع این احساسات داشته باشید.

8-مادری که شما را کنترل کند.

اگر احساس می کنید که مادرتان تلاش می کند، روی چیزی که فکر می کنید، احساس می کنید یا انجام می دهید کنترل داشته باشد، ممکن است با یک رابطه سمی روبرو شده باشید؛ برای مثال، مادرتان تصمیم بگیرد به چه دانشگاهی بروید، با چه کسی قرار ملاقات بگذارید، یا حتی در بزرگسالی چه لباسی بپوشید.

تلاش های او برای کنترل شما باعث شود که کنار بکشید یا برای تعیین حد و مرز تلاش کنید و یا فقط تسلیم شوید.

داشتن یک والدین کنترل کننده، می تواند شما را از یادگیری مهارت هایی که به عنوان یک بزرگسال برای رشد و موفقیت به آن نیاز دارید باز دارد. در نتیجه ممکن است شما در بزرگسالی نسبت به خود مطمئن نباشید یا احساس گمگشتی کنید.

9-مادری که همدلی کردن نمی داند.

همدلی به معنای توانایی در نظر گرفتن و درک تجربه عاطفی دیگران است و نقش مهمی در فرزندپروری دارد. کودکان همدلی را از والدین خود یاد می گیرند و با توجه به رفتار آن ها می آموزند که چگونه با دیگران همدلی کنند. همدلی کمک می کند تا فرزند، اتفاقات را با والدین در میان بگذارد و از آسیب جلوگیری می کند.

مادران سمی اغلب با فرزندان خود همدلی ندارند و در ابراز محبت، درک و صمیمیت ناسازگار هستند؛ به این دلیل باشد که آن ها خودشان از خانواده های سمی بودند که در آن ها همدلی ابراز نمی شد. متأسفانه، فقدان همدلی می تواند منجر به پیوند ضعیف بین مادر و فرزند شود.

مادرم درکم نمیکند

اثرات منفی رفتار مادر بر سلامت روان فرد چیست؟

در این مطلب سعی شد که برخی از رایج ترین رفتارهایی که بین مادران سمی وجود دارد را ذکر کنیم، اما این رفتارها می تواند در خانواده های مختلف و در بین افرادی با اختلالات مختلف، متفاوت باشد. برای مثال علائم در یک مادر مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته با مادری که با اختلال شخصیت و یا فردی که تمایلات ضد اجتماعی دارد متفاوت است.

تأثیرات روحی و روانی مادر سمی بر فرزند به نوع بیماری و مشکلات مادر، این که چه مدت زمانی با او بوده است و اینکه آیا کودک با بزرگسالان دیگر در زندگی روابط مثبت داشته است یا نه، وابسته است.

اگر شما با بزرگسالانی حامی، مراقبت و دوست داشتنی که با شما خوب رفتار می کردند، نیز در ارتباط نزدیک بوده اید، با داشتن رابطه منفی با مادرتان کنار بیایید.

اثر مخرب رفتار مادر بر سلامت کودک

برخی از مشکلات رایجی که بزرگ شدن با یک مادر سمی می تواند در فرد ایجاد کند اضطراب و افسردگی در دوران کودکی و بزرگسالی است، همچنین افرادی که در خانواده های سمی بزرگ شده اند ممکن است، مستعد سوء مصرف مواد مخدر و الکل باشند و همچنین در روابط شخصی با مشکلاتی روبرو شوند.

فردی که در کودکی مورد آزار جسمی، عاطفی یا جنسی قرار داشته است، در معرض خطر ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشید؛ (PTSD) نوعی اختلال روان است که می تواند در پاسخ به تروما ایجاد شود.

برقراری یک رابطه سالم با فرزندان برای فردی که مادر سمی داشته است، می تواند دشوار باشد. احتمال روابط و رفتارهای خشونت آمیز با فرزندان در بین بزرگسالانی که مورد کودک آزاری قرار داشته اند، بیشتر است؛ با این حال، همیشه اینطور نیست و می توان این چرخه نسلی معیوب را متوقف کرد و با آگاهی از خطر و اقدام برای رفع این مشکلات، می توانید از بروز رفتارهای سمی مشابه در خانواده خود جلوگیری کنید.

نکات مهم پایانی   

اگر شما توسط مادری سمی بزرگ شده اید، نگران نباشید زیرا می توانید با مراجع با مشاوره خانواده مشکلات خود را شناسایی و رفع کنید. درمان چه به صورت گروهی چه به صورت فردی می تواند به شما در کنار آمدن با گذشته کمک کند؛ زمانی که از تأثیر گذشته خود بر شما آگاه شوید، درمان می تواند به شما کمک کند تا راه های سالم تری برای کنار آمدن با این تجربیات را بیاموزید و همچنین فرصتی را فراهم می کند تا شما در مورد نحوه تفکر، احساسات و رفتارتان نسبت به خود و دیگران تامل کنید و اگر مشکلاتی وجود دارد با کمک درمانگر خود، برای حل آن اقدام نمایید.

سایت فارسیدو

تمامی محتوا و آموزشهای خانواده، ازدواج و روانشناسی سایت ” فارسیدو” توسط تیم تخصصی و با استفاده از منابع علمی و به روز تهیه شده و در اختیار شما قرار داده شده است. کپی برداری و استفاده از مطالب با ذکر نام و آدرس سایت بلامانع است.

با 5 ستاره از ما حمایت کنید
5/5
در linkedin به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید
در facebook به اشتراک بگذارید
پذیرش ناپدری و نامادری جدید

چگونه پذیرش ناپدری و نامادری جدید را برای کودکان آسانتر کنیم؟

من نامادری هستم چه باید کنم؟ چگونه ناپدری مهربان باشیم؟ ارتباط، صبر، ایجاد استانداردهای توافق شده توسط بزرگسالان درگیر و تثبیت نقش عضو جدید در خانواده ای که قبلاً زندگی نامه قبلی دارد، کلیدی است تا داستان «سیندرلا» تکرار نشود.

ادامه مطلب »
چگونه یک ناپدری خوب باشیم پدرخواندگی موفق

چگونه ناپدری خوب باشیم | پدرخواندگی موفق

پدرناتنی باید از همان ابتدا مرزها را تعیین کنید، اما باید برای تنش نیز آماده باشید. بچه ها ممکن است در مورد رابطه جدید مادرشان مشتاق نباشند و برای مدتی غیرعادی نیست که رفتار نامناسبی داشته باشند. سعی کنید این را شخصی نگیرید. تا جایی که می توانید با عشق خود سخاوتمند باشید، حتی در مواقع سخت، و به احتمال زیاد با گذشت ماه ها و سال ها همه چیز یکنواخت خواهد شد.

ادامه مطلب »
خشونت علیه کودکان

خشونت علیه کودکان (جنسی – مدرسه – آنلاین)

خشونت علیه کودکان اشکال مختلفی دارد. می تواند فیزیکی، عاطفی یا جنسی باشد. این اتفاق در همه کشورها و در هر محیطی رخ می دهد – در خانه کودک، جامعه، مدرسه و آنلاین. در برخی از نقاط جهان، نظم و انضباط خشونت آمیز از نظر اجتماعی پذیرفته شده و رایج است. و برای بسیاری از دختران و پسران، خشونت به دست افرادی است که به آنها اعتماد دارند – والدین یا مراقبان آنها، معلمان، همسالان و همسایگان.

ادامه مطلب »
تجاوزهای خطرناک برای کودکان از نظر سازمان های بین المللی

تجاوزهای خطرناک برای کودکان از نظر سازمان های بین المللی

از کشتار گسترده، معلولیت، آدم‌ربایی و خشونت جنسی گرفته تا استخدام در گروه‌های مسلح و اعتصاب به مدارس و بیمارستان‌ها، و همچنین تأسیسات آبی ضروری – کودکان ساکن در مناطق درگیری در سراسر جهان همچنان در مقیاسی تکان‌دهنده مورد حمله قرار می‌گیرند. 

ادامه مطلب »
پسر لجباز

روش رفتار با پسر لجباز

والدین کودکان اغلب با عصبانیت ها و نگرش های دوران کودکی دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین اگر شما یکی از آنها هستید، ما به شما کمک می کنیم تا بفهمید چگونه با یک پسر لجباز رفتار کنید.

ادامه مطلب »
دختر لجباز

تکنیک معجزه آسا رفتار با دختر لجباز

خلق و خو چیزی است که ما با آن متولد می شویم. بچه ها می توانند خلق و خوی داشته باشند و اگر دختر شما لجباز است، باید بفهمید که شما تنها نیستید که بچه لجبازی دارید. بسیاری از والدین دارای فرزندان لجباز هستند و وقتی بچه ها خیلی کوچک هستند اشکالی ندارد. اما روشی که با کودک لجباز خود رفتار می کنید، تفاوت بزرگی را در نوع بزرگسالی آنها ایجاد می کند. مرحله کودک نوپا و مرحله نوجوان سخت ترین مرحله در نظر گرفته می شود.

ادامه مطلب »
نوشتن دیدگاه